1. מצאו את המענק המתאים לארגונכם – מחקר מקדים
בשנים האחרונות ניתן למצוא שלל מאגרים מקוונים המרכזים מידע אודות קרנות, תורמים פוטנציאלים וגופים שונים המתאימים במיוחד לתחום העיסוק של העמותה שלכם. לממשלה, לרשויות מקומיות, לתאגידים עסקיים ולקרנות פילנתרופיות – תחומי מענק ספציפיים המוגדרים מראש. לפני שמתחילים במחקר מעמיק של תחום המענק ועומלים על כתיבת בקשה מושקעת, מומלץ לקרוא בעיון על הארגון, הקרן או התורם אליו אתם פונים ולוודא שהעמותה שלכם בכלל או הפרויקט עבורו אתם מגישים בקשה למענק בפרט, עומדים בקריטריונים הבסיסים ומתאימים לתחום החסות של הגוף אליו פניתם.
2. כתיבת בקשה מוצלחת מתחילה במחקר מקיף
איתרתם גוף מתאים לבקשת המענק לעמותה? כל הכבוד! לפני שמתחילים בדקו שבידכם כל המרכיבים. כעת עליכם לבדוק מהן הדרישות המקדימות של הארגון ממנו אתם מבקשים את המענק, אותן ניתן לחלק לשניים:
- דרישות סף: רישום כעמותה, ניהול תקין, דוחות מס, אישור ניהול ספרים, תקציב, סעיף 46 ועוד. כל אלו ואחרים מציינים דרישות ביורוקרטיות שמציבים חלק מהארגונים והקרנות לפני תרומה. כדאי לבדוק שהעמותה שלכם עונה על הקריטריונים הללו ושיש ברשותכם את הטפסים המתאימים. לדוגמה, על מנת שהעמותה תוכל להתהדר בסעיף 46 המאפשר לתורם זיכוי מס הכנסה בעבור התרומה יש לעבור הליך אישור (ארוך לעתים) של רשות המסים.
- דרישות בפועל: האם אתם מגישים בקשה למענק עבור "קול קורא" שפורסם על ידי הקרן או הארגון? האם אתם פונים לתורם או גוף פרטיים? מוסדיים? בכל מקרה יש לבדוק האם עליכם לעמוד בדד ליין. האם הארגון מקבל בקשות באופן שוטף לאורך השנה (ועל כן כדאי להקדים ולהגיש) או רק במועד הגשה סופי שפורסם מראש? האם הארגון מקבל פניות ובקשות מכל פונה, ללא היכרות מוקדמת או פניה מצידו. בנוסף, יש לעקוב אחר כללי ההגשה הספציפיים: האם אתם מתבקשים להגיש גם מכתב הכרות מקדים (Letter of Intent) ?, האם צריך להגיש את הבקשה בטופס אחיד? האם יש להגיש את הבקשה בטופס מקוון? אולי אף להירשם לאתר הארגון או הקרן וליצור פרופיל מקוון?
כל השאלות הללו מהוות את תשתית עבודת המחקר שלכם. מחקר מקיף ונכון יסייע לכם למצוא את הגוף המתאים ביותר להגשת הבקשה ויעלה באופן משמעותי את הסיכויים לקבל תרומה משמעותית במקום להיענות בשלילה.
3. נעים להכיר – כתיבת מכתב מקדים (LOI)
ה-LOI הוא מכתב מקדים לבקשה למענק לעמותה המעניק תיאור ברור ותמציתי של ארגונכם: הרקע להקמתו, מטרותיו, פועלו, הישגים, ייחודו מול ארגונים או עמותות אחרות הפועלות באותו שדה ותכניות לעתיד. חשוב להקפיד שהמכתב המקדים לבקשה למענק לא יעלה על 2 עמודים ויש לזכור להוסיף פרטים ליצירת קשר עמכם, וקישור לאתר העמותה ולעמודי המדיה החברתית (במידה ויש כאלו). המכתב המקדים הוא למעשה כרטיס הביקור שלכם ולכן יש לכתוב אותו תחת העיקרון המנחה שזהו האופן בו אתם מציגים את עצמכם ואת הארגון אותו אתם מייצגים (לעתים אף לראשונה).
4. כוחן של מילים – כתיבת בקשה למענק באופן מלא
הגיע הרגע, מצאתם ארגון מתאים, ערכתם מחקר מקיף וכל שנותר הוא לכתוב. בסעיף זה נציג בפניכם את הנקודות המרכזיות שמהוות את רכיבי הבקשה ברוב המקרים, את משמעותן ומספר טיפים מאיתנו לפני שאתם יוצאים לדרך.
- צרכים ומטרות: הציגו בצורה ברורה את המטרות העומדות במרכז פעילות העמותה ואת הצרכים שעליהם פעילותכם עונה. מומלץ לנסח את המטרות והצרכים בהתאם לתחומי העניין והחסות של הגוף אליו אתם פונים. בסעיף זה פעמים רבות נרצה להוסיף תיאור של פעילות העמותה והצגה של העקרונות העומדים בלב העשייה שלכם.
*טיפ: במידה וזו הפעם הראשונה שאתם פונים לגוף זה הרחיבו מעט יותר על פעילותכם ומטרותיכם.
- מודל העמותה: פרטו כיצד ובאיזה אופן העמותה עונה על הצורך החברתי ומה מייחד אותה ואת פעילותה.
*טיפ: במדינת ישראל פועלות כ-41,000 עמותות רשומות ובכל שנה נרשמות בממוצע כ-1500-2000 עמותות חדשות בממוצע. מדובר במספר גבוה ביחס לאוכלוסיה ולכן עמותות רבות עונות על צרכים זהים ופועלות מול אותם קהלים.
זה המקום לחשוב היטב כיצד אתם מבליטים את השוני והייחוד של העמותה שלכם – בעיקר אם מדובר בהגשה עבור "קול קורא". קחו בחשבון שבמקביל אליכם ככל הנראה חלק נכבד מהעמותות הפועלות בשדה זהה יגישו גם הן בקשה ולכן למאפיינים הייחודיים של העמותה שלכם משנה חשיבות.
- יעדים מדידים: זוהי למעשה הדרך שלכם להראות לתורם הפוטנציאלי עד כמה משמעותית התרומה שלו. כל גוף שתורם לכם כסף מעניין בסופו של דבר לדעת שהכסף שלו "עשה את שלו". פירוט היעדים המדידים מאפשר לכם ולתורם להעריך את קריטריון ההצלחה של הפרויקט או הפעילות המדוברת. דוגמה ליעדים מדידים יכולה להיות מפנה כלשהו שניתן לראותו בשטח או שינוי תפיסתי של המשתתפים בפרויקט אותו ניתן למדוד באמצעות משובים.
*טיפ: שימו לב שאתם מפרטים יעדים קצרי טווח שאותם ניתן להעריך בתום הפעילות באופן מיידי, אך גם מדדים ארוכי טווח המסייעים להראות שלפעילות שאתם מבצעים יש אפקט השפעתי שימשיך גם לאחר תום הפעילות.
- תקציב: כשאתם מגישים בקשה למענק אתם מבקשים סכום מסוים של כסף. כתבו בבקשה למענק בפירוט את כל הרכיבים העומדים מאחורי הסכום אותו אתם מבקשים. בדרך כלל ביחד עם תקציב ספציפי לפרויקט שאתם מגישים עבורו בקשה יש להגיש גם את התקציב הכללי של העמותה ודוחות משנים קודמות.
*טיפ: ככל שתצליחו בניסוח פירוט רכיבי התקציב כך גדל הסיכוי שאכן תקבלו את הסכום אותו אתם מבקשים. שימו לב שתקציב מוגש עבור שנת פעילות אחת, כלומר אם מדובר בפרויקט שהיקפו יותר משנה בודדת חשוב לבקש את הסכום הכולל אך בפירוט הרכיבים למנות את הנדרש לשנת פעילות בודדת.
- משך ושלבים לביצוע: פרטו כיצד הלכה למעשה יבוצע הפרויקט. מתי הוא יתחיל ומתי הוא יסתיים? האם יש שלבי הכנה כמו הכשרת מדריכים לפעילות? האם יש שלבי הערכה במהלך השנה או רק בסופה?
*טיפ: במידה ומדובר בפרויקט רב-שנתי פרטו את שלבי הפרויקט עבור כל שנת פעילות, גם אם מדובר במחזורים של אותו הפרויקט. הפירוט עבור כל שנה מעיד על תכנון מקדים ומחושב.
- אתגרים במימוש הפרויקט: תכנון מוצלח כולל גם מחשבה על האתגרים והקשיים שעלולים להשפיע על הוצאת הפרויקט אל הפועל או בהשגת היעדים שמניתם. שימו לב שלא די בפירוט הקשיים והאתגרים, פרטו בעת כתיבת הבקשה למענק לעמותה גם את האמצעים והדרכים האפשריות להתמודד עמם.
*טיפ: נסו להתאים בין המטרות והיעדים לאתגרים. לדוגמה אם אחד היעדים שמניתם היה שינוי תפיסתי של המשתתפים בפרויקט (שנמדד באמצעות מענה על משובים) יש להתייחס לאפשרות שלא יתרחש שינוי שכזה. דרך להתמודד עם קושי שכזה יכולה להיות גיוס הסביבה הקרובה של המשתתפים למהלך או מטרות הפרויקט ובכך להניח מראש תשתית טובה יותר לשינוי תפיסתי בעקבות גיבוי והשפעה מהסביבה הקרובה.
- שותפים (מומלץ מאוד): כאן המקום להתייחס לשותפים לפרויקט הספציפי או לפעילות השוטפת של העמותה. אלו יכולים להיות שותפים בהיבט התקציבי, ואז יש מקום לפרט זאת גם בסעיף התקציב, או שותפים לדרך כגון גופים שפועלים בשיתוף פעולה אתכם להבטחת מטרותיכם.
*טיפ: שותפים לדרך זו דרך מצוינת להראות שלפרויקט או לפעילות שלכם יש אופק גם לאחר סיום המימון מהגוף אליו הגשתם בקשה למענק.
5. הקפדה על דד-ליין בהגשת הבקשה למענק
ככל שתקדימו להגיש את הבקשה שלכם כך ייטב. במידה ויש דד-ליין שהוגדר על ידי הגוף לו אתם מגישים את הבקשה, חשוב לשים לב שגם איחור של שניות בודדות יכול להוביל לדחייה אוטומטית, וכך כל מה שעשיתם עד כה ירד לטמיון עוד לפני שמישהו בארגון קיבל את ההזדמנות לבחון את בקשתכם. אם אתם פונים אל הקרן באופן עצמאי – ללא מכרז או קול קורא שהוגדר מראש, גם אז להיבט ההקדמה חשיבות יתרה. ישנן קרנות שמגבילות את מספר המענקים שהן נותנות בשנה ולכן ככל שתקדימו לפנות אליהן כך גדל הסיכוי שתזכו למענה חיובי.
היקף ודרישות כתיבת הבקשה למענק לעמותה משתנות מארגון לארגון, ובהתאם להן – ההשקעה הנחוצה במחקר מקדים ובכתיבה. עם זאת, כלל חשוב לכל הבקשות הוא שמירה על שפה יחסית פשוטה ונגישה. בעולם גיוס המשאבים במגזר השלישי חשיבות רבה לניסיון קודם, זכרו שבסופו של יום ללא מענקים ותרומות הפעילות החשובה אותה אתם מקדמים פשוט לא תוכל לצאת אל הפועל.
בקבוצת מינוף אנו בונים יכולות עבור המגזר השלישי וארגוני החברה האזרחית על מנת שיהיו חזקים ומשפיעים. שימו לב שבמקרים רבים תתבקשו להגיש את הבקשה באנגלית בנוסף לעברית (ולעיתים באנגלית בלבד). צוות המומחים שלנו מורכב מעובדים ועובדות דוברי אנגלית ברמת שפת אם.
אנו מעניקים מגוון שירותים בניהם: גיוס משאבים, שיווק דיגיטלי, יעוץ אסטרטגי ועוד. הצוות המיומן שלנו מורכב ממומחים רבים בעלי וותק רב בתחום שילוו את תהליך הגשת הבקשה מראשיתו ועד לקבלת המענק. הצוות המיומן שלנו מומחה בכתיבת בקשות למענקים מקרנות, מפדרציות, מתורמים פרטיים, מגופים ממשלתיים ועוד.