מדריך לבניית קמפיין מימון המונים

שתפו את הכתבה:

מדריך לבניית קמפיין מימון המונים

אז מה זה בעצם מימון המונים?

מימון המונים (Crowd funding) היא שיטה לגיוס כספים בסכומים קטנים מכמות גדולה של אנשים אשר זכתה לתאוצה בעשור האחרון. שיטה זו משמשת לקידום מגוון רב של מטרות ופרויקטים. החלוצים בתחום היו האתרים Kickstarter ו-Indiegogo, ובישראל Headstart ו-Mimoona (שסגר לאחרונה את שעריו).

קמפיינים למימון וגיוס המונים הם חלק אחד המרכיב את הפאזל של אסטרטגיית גיוס התרומות והשיווק הדיגיטלי בעמותה. לצד תהליכי פיתוח משאבים וכתיבת בקשות למענקים ,חשוב מאוד לפתח את הדיגיטל כמקור עצמאי לתמיכה בארגון. כיום עומדים לרשות המגזר החברתי מגוון כלים אפקטיביים לגיוס תרומות דיגיטליות כאשר מימון המונים הוא הנפוץ ביותר.

כיום בישראל פועלות עשרות פלטפורמות לניהול פרויקטים למימון המונים, מכל סוג ועבור כל מגזר.
ככל שיותר עמותות משקיעות בהרחבת בסיס התורמים שלהן, בחירה בגיוס מסוג מימון המונים היא רק טבעית ומתבקשת.
על מנת להפיק ולנהל פרויקט מימון המונים מוצלח יש לבצע הכנה מוקדמת ולעבוד על פי שלבים מוגדרים מראש. לא כל עמותה וכל מטרת גיוס מתאימים לשיטת זו, ולכן הכנו לכם את המדריך הבא. אז קדימה לעבודה!

הכנות להקמת הפרויקט

1. בחירת פרויקט לגיוס 

בחרו את הפרויקט הרלוונטי והמעניין ביותר של ארגונכם. ככל שבבסיסו של הפרויקט עומד חזון רחב יותר ככל האפשר ושקהלי היעד יוכלו להזדהות עם ערכיו ולהבין מה יקרה כאשר נגייס את סכום הכסף המבוקש – ככה נצליח יותר! ה"סיפור המגייס" הוא אחד מבין שני המרכיבים החשובים ביותר במימון ההמונים, לצד הקהילה של הארגון.

2. תכנון הפצה ופרסום

 צרו גאנט עם מועדים, בדיוק כמו שהייתם מכינים לפני אירוע של העמותה. הכולל הכנות, צילומים, עיצוב גרפי וצילום ועריכת סרטון לפי הצורך, עלייה לאוויר של הקמפיין, תאריכי פרסום הפוסטים, שליחת וואטסאפ, דיוורים בניוזלטר ועוד.

3. בחירת הפלטפורמה לגיוס

החליטו באיזו פלטפורמה תשתמשו לביצוע קמפיין מימון ההמונים והמתאימה ביותר לצורכי שיטת הגיוס שלכם. יש בארץ כאמור עשרות פלטפורמות כאשר לכל אחת יתרונות וחסרונות. הפלטפורמות הפופולריות נכון ליום כתיבת מאמר זה הן: הדסטארט, Giveback, Jgive, דרוב, ישראל תורמת, Causematch ו-Charidy. חלק מהפלטפורמות מציעות בנוסף גם שירותי ייעוץ וליווי בתשלום.

4. הקהילה שלכם חשובה להצלחה

 צרו רשימות שיסייעו לכם לקבל ולהעביר את המסר שלכם הלאה בצורה הכי טובה וממוקדת. החל מרשימות תפוצה של העמותה הכוללות שותפים, תורמים ומתעניינים (בדקו שהן רלוונטיות ומעודכנות), מבקרים באתר העמותה (העזרו בגוגל אנליטיקס)ֿ, קהל עמוד הפייסבוק ועוד.

5. קביעת סכום יעד ריאלי

בקשו את הסכום המדוייק אותו אתם צריכים ואף פחות מכך והגדירו מדרגות לתרומה בפרוייקט (50/100/200 ש״ח). צרו תמריצים אשר אותם תוכלו לתת לתורמים. בעוד שרוב התומכים תורמים לפרוייקט שלך כי הם מאמינים במשימה ובחזון, הטבות יכולות לעזור ולגרום לתורם להחליט לתרום סכום במדרגה גבוהה יותר.
*טיפ: האמון והשקיפות מול התורמים חשובים – במידה והגעתם ליעד הגיוס המבוקש אל תתפתו להכפיל את היעד לאחר שמימשתם אותו. נכון, זה ייצר כרגע יותר הכנסות, אבל יעלה סימני שאלה בקרב הקהילה שלכם והתורמים. עדיף להשקיע בשימור התורמים תוך מחשבה אסטרטגית שתקיימו לפחות 2 פרויקטים לגיוס המונים מדי שנה.

6. הכל או כלום / גמיש

לסוג הגיוס יש אפקט פסיכולוגי בצד של התורמים. אך יחד עם זאת, במידה והקהילה הדיגיטלית של העמותה רחבה ופעילה ומטרת הגיוס רותמת ומרגשת, לפרויקט יש סיכויי הצלחה גבוהים יותר ללא קשר לסוג הפרויקט.

7. סרטון מוביל לקמפיין

צרו וידיאו משכנע, קצר (אנחנו ממליצים עד שתי דקות) וקולע. הציגו את החזון שלכם, השתמשו במוזיקת רקע (שימו לב שאם יש קריינות לסרטון אז שהמוזיקת רקע לא חזקה מדי ועולה על הקריינות)ֿ, הטמיעו כתוביות בעריכת הסרטון וסיימו בקריאה לפעולה ברורה וממוקדת – תמכו בפרויקט שלנו!

8. קידום ברשתות חברתיות

 הכינו גאנט מסודר לפרסום התכנים בעמוד הפייסבוק וחלוקת תקציב לקידום. השקיעו בין 15-20 אחוז מהסכום אותו אתם שואפים לגייס לתקציב שיווק ממומן לקמפיין. השתמשו בסרטוני וידיאו קצריםֿ, הסרטון המוביל של הפרויקט, תמונות של אנשים מהפרויקט, אימאג׳ים מעוצבים. הדבר החשוב ביותר הוא שהתוכן יהיה מרגש ורותם והגשת המודעות תופנה לקבוצות קהלי יעד מוגדרות ומפולחות היטב!

9. רשימות התפוצה כמנוע הצמיחה

הקפידו על פנייה אישית בשורת הנושא, טקסט קצר ולעניין בגוף המייל וקריאה לפעולה אחת ויחידה בצירוף לינק ישיר לדף הפרוייקט. בחרו מערכת דיוור שתהיה לכם קלה לתפעול ושלחו כ-5-7 דיוורים שונים במהלך הקמפיין.

10. תורמי מאצ'ינג משמעותיים

לטובת פרויקט מימון המונים יש לרתום את כל צוות העמותה, כולל המנכ"ל, הוועד ומחלקת גיוס המשאבים. לאחר שגיבשתם את מטרת הגיוס והשלמתם את העבודה על הסרטון המוביל של הפרויקט, צרו קשר אישי בטלפון או במייל עם תורמים גדולים פוטנציאליים (10,000 ש"ח ומעלה) ועניינו אותם באופן אישי בתמיכה בפרויקט. התורמים יכולים להיות פרטיים, קרנות משפחתיות, פדרציות, אחריות תאגידית של חברות ומי שתמך בכם בעבר בסכומים גבוהים יחסית. רתמו אותם לטובת הפרויקט ובקשו מהם התחייבות לכך שיתמכו בפרויקט כתורמי מאצ'ינג בסכום המוגדר מראש.

טיפים אחרונים מאיתנו

  • בדקו שהנכסים הדיגיטליים שברשות העמותה מוכנים לקמפיין מימון המונים – עמוד פייסבוק מתופעל היטב, רשימת דיוור מעודכנת ורלוונטית ואתר עמותה מעודכן ומתופעל.
  • עקבו אחר הנתונים והסטטיסטיקות – קשרו בין אתר האינטרנט של העמותה לעמוד הקמפיין, בין עמוד הפייסבוק לעמוד הקמפיין, בין הדיוור במייל לעמוד הקמפיין וכן הלאה. עקבו אחר הנתונים והכניסות בגוגל אנליטיקס ורשמו לעצמכם נקודות לשיפור/שימור לקמפיינים הבאים.
  • צרו שפה גרפית אחידה לקמפיין – בחרו צבעים, תמונות וגרפיקה שתוביל את הקמפיין בכל רשת המדיה, החל מתמונת הפרופיל וקאבר עמוד הפייסבוק ועד עיצוב מינימלי של דף הקמפיין.

בהצלחה!

שתפו את הכתבה

סגירת תפריט
שליחה
1
היי, נשמח לעזור. שנדבר בוואטסאפ?
היי, אנחנו זמינים גם בוואטסאפ.
כתבו לנו איך נוכל לסייע לארגון שלכם 👍