מדריך לבניית קמפיין מימון המונים

אז מה זה בעצם מימון המונים?

מימון המונים או באנגלית Crowd funding היא שיטה לגיוס כספים בסכומים קטנים מכמות גדולה של אנשים. מימון ההמונים זכה לתאוצה החל מסוף העשור הראשון של המאה ה-21 בעיקר בזכות פלטפורמות דיגיטליות חדשות שהוקמו ומשמש לקידום מגוון רב של מטרות ופרויקטים. החלוצים בתחום היו Kickstarter ו-Indiegogo. כיום בישראל פועלות עשרות פלטפורמות לניהול פרויקטים למימון המונים, מכל סוג ועבור כל מגזר.
ככל שיותר עמותות משקיעות בהרחבת בסיס התורמים שלהן, בחירה בגיוס מסוג מימון המונים היא רק טבעית ומתבקשת.
על מנת להפיק ולנהל פרויקט מימון המונים מוצלח יש לבצע הכנה מוקדמת ולעבוד על פי שלבים מוגדרים מראש. לא כל עמותה וכל מטרת גיוס מתאימים לשיטת זו, ולכן הכנו לכם את המדריך הבא. אז קדימה לעבודה!

הכנות להקמת להקמת הפרויקט

  1. בחירת הפרויקט – בחרו את הפרויקט הרלוונטי והמעניין ביותר של ארגונכם. ככל שבבסיסו של הפרויקט עומד חזון רחב יותר ככל האפשר ושקהלי היעד יוכלו להזדהות עם ערכיו ולהבין מה יקרה כאשר נגייס את סכום הכסף המבוקש – ככה נצליח יותר!
  2. תכנון הפצה אסטרטגי – צרו גאנט עם מועדים, בדיוק כמו שהייתם מכינים לפני אירוע של העמותה. הכולל הכנות, צילומים, עיצוב גרפי וצילום ועריכת סרטון לפי הצורך, עלייה לאוויר של הקמפיין, תאריכי פרסום הפוסטים, שליחת וואטסאפ, דיוורים בניוזלטר ועוד.
  3. בחירת הפלטפורמה – החליטו באיזו פלטפורמה תשתמשו לביצוע קמפיין מימון ההמונים והמתאימה ביותר לצורכי שיטת הגיוס שלכם. יש בארץ כאמור עשרות פלטפורמות כאשר לכל אחת יתרונות וחסרונות. הפלטפורמות הפופולריות נכון ליום כתיבת מאמר זה הן: הדסטארט, Giveback, Jgive, דרוב, ישראל תורמת, Causematch ו-Charidy. חלק מהפלטפורמות מציעות בנוסף גם שירותי ייעוץ וליווי בתשלום.
  4. תכנון אסטרטגיית הפצה – צרו רשימות שיסייעו לכם לקבל ולהעביר את המסר שלכם הלאה בצורה הכי טובה וממוקדת. החל מרשימות תפוצה של העמותה הכוללות שותפים, תורמים ומתעניינים (בדקו שהן רלוונטיות ומעודכנות), מבקרים באתר העמותה (העזרו בגוגל אנליטיקס)ֿ, קהל עמוד הפייסבוק ועוד.
  5. בחירת סכום יעד לגיוס – בקשו את הסכום המדוייק אותו אתם צריכים ואף פחות מכך והגדירו מדרגות לתרומה בפרוייקט (50/100/200 ש״ח). צרו תמריצים אשר אותם תוכלו לתת לתורמים. בעוד שרוב התומכים תורמים לפרוייקט שלך כי הם מאמינים במשימה ובחזון, הטבות יכולות לעזור ולגרום לתורם להחליט לתרום סכום במדרגה גבוהה יותר.
  6. קמפיין הכל או כלום / גמיש – לסוג הפרויקט יש אפקט פסיכולוגי בצד של התורמים. אך יחד עם זאת, במידה והקהילה הדיגיטלית של העמותה רחבה ופעילה ומטרת הגיוס רותמת ומרגשת, לפרויקט יש סיכויי הצלחה גבוהים יותר ללא קשר לסוג הפרויקט.
  7. יצירת סרטון לקמפיין – צרו וידיאו משכנע, קצר (אנחנו ממליצים עד שתי דקות) וקולע. הציגו את החזון שלכם, השתמשו במוזיקת רקע (שימו לב שאם יש קריינות לסרטון אז שהמוזיקת רקע לא חזקה מדי ועולה על הקריינות)ֿ, הטמיעו כתוביות בעריכת הסרטון וסיימו בקריאה לפעולה ברורה וממוקדת – תמכו בפרויקט שלנו!
  8. קמפיין ממומן ברשתות החברתיות – הכינו גאנט מסודר לפרסום התכנים בעמוד הפייסבוק וחלוקת תקציב לקידום. השקיעו בין 10-15 אחוז מהסכום אותו אתם שואפים לגייס לתקציב שיווק ממומן לקמפיין. השתמשו בסרטוני וידיאו קצריםֿ, הסרטון המוביל של הפרוייקט, תמונות של אנשים מהפרוייקט, אימג׳ים מעוצבים או קנויים והכי חשוב תפנו לקבוצות קהל יעד מוגדרות ומפולחות היטב!
  9. רשימת התפוצה כמנוע צמיחה לפרויקט –  הקפידו על פנייה אישית בשורת הנושא, טקסט קצר ולעניין בגוף המייל וקריאה לפעולה אחת ויחידה בצירוף לינק ישיר לדף הפרוייקט. בחרו מערכת דיוור שתהיה לכם קלה לתפעול ושלחו כ-5-7 דיוורים שונים במהלך הקמפיין.
  10. תורמי מאצ'ינג משמעותיים – לטובת פרויקט מימון המונים יש לרתום את כל צוות העמותה, כולל המנכ"ל, הוועד ומחלקת גיוס המשאבים. לאחר שגיבשתם את מטרת הגיוס והשלמתם את העבודה על הסרטון המוביל של הפרויקט, צרו קשר אישי בטלפון או במייל עם תורמים גדולים פוטנציאליים (10,000 ש"ח ומעלה) ועניינו אותם באופן אישי בתמיכה בפרויקט. התורמים יכולים להיות פרטיים, קרנות משפחתיות, פדרציות, אחריות תאגידית של חברות ומי שתמך בכם בעבר בסכומים גבוהים יחסית. רתמו אותם לטובת הפרויקט ובקשו מהם התחייבות לכך שיתמכו בפרויקט כתורמי מאצ'ינג בסכום המוגדר מראש.
  11. מובילי דעת קהל ואתרי תוכן – מצאו שותפים רלוונטים לקמפיין ובקשו עזרה בהפצה וקידום התכנים.

טיפים אחרונים מאיתנו

  • בדקו שהנכסים הדיגיטליים שברשות העמותה מוכנים לקמפיין מימון המונים – עמוד פייסבוק מתופעל היטב, רשימת דיוור מעודכנת ורלוונטית ואתר עמותה מעודכן ומתופעל.
  • עקבו אחר הנתונים והסטטיסטיקות – קשרו בין אתר האינטרנט של העמותה לעמוד הקמפיין, בין עמוד הפייסבוק לעמוד הקמפיין, בין הדיוור במייל לעמוד הקמפיין וכן הלאה. עקבו אחר הנתונים והכניסות בגוגל אנליטיקס ורשמו לעצמכם נקודות לשיפור/שימור לקמפיינים הבאים.
  • צרו שפה גרפית אחידה לקמפיין – בחרו צבעים, תמונות וגרפיקה שתוביל את הקמפיין בכל רשת המדיה, החל מתמונת הפרופיל וקאבר עמוד הפייסבוק ועד עיצוב מינימלי של דף הקמפיין.

בהצלחה!

שתפו את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
סגירת תפריט